title

1 Oct 2008

Aidilfitri 2008

Akhirnya selesai jugak hari pertama Aidilfitri. Secara amnya kami beraya sesama kami je. Hanya satu kumpulan budak-budak je yang datang, di lain masa hanya kami-kami je la yang meriuhkan suasana dan menghabiskan apa-apa yang yang boleh di makan di dapur. Sebab dah makan dan takda tetamu datang, kami berdua ke rumah kak irma, rakan sepejabat uchee. Dah petang, tapi sembang tetap lama jugak, banyak yang diceritakan mak kak Irma. Banyak jugak yang aku belajar. Hidup tak segembira yang kita impikan. Bak kata Fixi, hidup bukan macam dalam filem, ada Happy Ending.  Aku dah tak larat nak makan masa kat umah kak Irma, maklumlah baru jgk pas makan kat rumah dan baru je bangun tido masa tu. Tido pon sebab penat balik dari kubur. Kubur abang uchee yang sulong. Panas jugak sebab dah kol sebelas masa tu. Orang punya la ramai kat kubor masa tu. Macam-macam gaya pakaian ada. Walopon sebenarnya tak boleh pakai pakaian yang terlalu bergaya, ketat dan nampak aurat kat kubor ni dan kat mana-mana pon. Wat dosa je kan pagi-pagi raya.Sesia je mintak maaf sebelom tu. Bukan maaf je yang dipohon dan di hulur selepas solat sunat Aidilfiri tapi juga duit raya. Abah, mak, acik, akim, pasangan arif lili dan kami berdua pon dapat jugak. Arif dan Lili la dapat lebih sebab wakil baby dalam perut. Simpan dalam SSPN ya. Raya pertama ni family angah je yang takde sebab mereka sekeluarga beraya kat umah mertua angah. Jadi semua orang kecewa sebab tak dapat jumpa Yamin. Walopon Yamin bucuk masin dan berair liur banyak, semua orang suka dia. Tapi tak boleh bucuk macam Yamin la, sebab tu pagi-pagi lagi hari ni dah mandi sunat Aidilfitri dah dan makan sedikit sebelum pergi solat Aildilfitri, sunat tu dilaksanakan pada pagi Aidilfitri.

No comments: