title

13 Feb 2010

Adam dan ayah pertama kali ke Batu Pahat




Balik ke Batu Pahat kampung kelahiran ibu bapa mertuaku, juga merangkap kampung isteriku walaupun dia tidak lahir disini dan juga tidak pun menganggap dia orang johor lagi. Tujuan utama nak tunjuk Adam Fahri pada moyangnya dan aku pula pertama kali balik ke Batu Pahat sejak bersama keluarga isteriku.
Perjalanan bermula pukul sebelas dengan aku ditemani Akim di depan dengan Adam dan ibunya di belakang, supaya Adam boleh tidur dengan selesa sepanjang perjalanan. Ini lah pertama kali aku berpejalanan ke Batu Pahat, perjalanan kali ini bersama semua ahli keluarga isteriku kecuali keluarga Lili yang bercuti di Langkawi. Dalam berjalanan singgah sebentar di Segamat untuk makan tengahari yang rupanya amat mencabar dek kehadiran Adam Fahri. Makan di dalam kereta kerana suasana yang panas dan kesesakan orang ramai yang pulang ke kampung dan sama-sama mahu makan di McDonalds. Terasa sangat sempit dan keadaaan begitu kucar kacir sekali. Namun begitu perjalanan di teruskan jua sehingga ke Kampung Bintang, Peserai, Batu Pahat. Sampailah kami dalam pukul empat petang.


View Larger Map


McDonalds Segamat yang kurang dipercayai kewujudannya.



One happy family at home kat depan rumah Tok Yang

Depan rumah Tok Yang

Kiri hadapan rumah Tok Yang


Kanan hadapan Rumah Tok Yang

Petangnya ikut Angah sekeluarga ke Minyak Beku, pantai dekat Batu Pahat itulah. Perjalanan agak jauh dengan keadaaan jalan yang bersimpang siur seakan jalan ke Genting Highlands, cuma tak sejuk je, disini ada kawasan bersejarah tempat nama Batu Pahat bersempena. Kononnya Nama 'Batu Pahat' dipercayai berasal daripada peristiwa misteri penemuan Perigi Batu Pahat yang dikatakan dipahat oleh tentera Siam yang diketuai oleh Awi Dicu. Perigi ini dipercayai dipahat dari atas sebiji batu bagi mendapatkan sumber air untuk tentera Siam semasa perjalanan mereka menyerang Kerajaan Melaka pada tahun 1456 ketika pemerintahan Sultan Muzaffar Shah.
Sampai di Minyak Beku dah senja, dah tak ada apa-apa dah si sini, sempat ambil gambar matahari senja je.



Aksi Adam


Adam dan Ibu menikmati sunset.

Sunset di Pantai Minyak Beku.

 
Depan tugu Batu Pahat.

Malam, tido ramai-ramai di ruang tamu.

Bentang tilam ramai-ramai di ruang tamu.


Hari ini Adam Fahri penat berjalan jauh kesana kemari, jadi sekarang mahu tidur dulu.

No comments: