title

30 Mar 2010

Nota hati seorang anak

Hari ini aku balik tepat pukul lima petang, bukan sebab keje dah abis atau dah jemu ngan keje, tapi kene cepat melawat isteriku di kedai tayar. Tayarnya pancit tertusuk paku.

Bila pulang awal ke rumah maka semua urusan diri dapat di kerjakan cepat juga. Selepas maghrib aku masih ada masa terluang, lalu aku mencapai buku hadiah hari lahir dari adikku. Baru sempat baca pengenalannya selama selepas aku menerimanya.

Muka demi muka aku membacanya, semakin lama semakin lambat aku menyelak helaian buku itu, lalu selepas empat belas muka surat, aku langsung berhenti, tak sanggup lagi aku membacanya. Aku menangis, ya, aku menangis membaca buku ini. Langsung teringat pada kedua ibu bapa ku. Ayah, mak, abang tak pernah beritahu betapa abang berterima kasih kepada ayah dan mak kerana membesarkan dan mendidik abang sampai abang jadi seperti abang pada hari ini. Tangisan aku tak la sampai terdengar pada anak isteri ku. Tak mahu mereka tahu apa yang terjadi padaku.

Bahagian dalam buku ini yang terkesan dalam jiwaku

Semakin tua, suaranya semakin kurang didengari. Mereka tidak ada cerita baru, hanya cerita lama. Seluruh tenaga, kelebihan dan semangatnya telah habis diperah untuk kita.

Aku sayang ayah dan emak ku.

Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

20 Mar 2010

Adam dan ayah

 Pagi-pagi lagi ibu dah pergi kerja, walaupun hari Sabtu. Nenek pulak nak pergi rewang kenduri kat rumah jiran. Adam pagi-pagi lagi dah bangun, sekarang memang bangun awal dia ni. Nampaknya ayah la kene jaga dia pagi ni.


Pagi-pagi lagi dah bagi Adam makan Cerelac dia. Begitu comot sekali sebab tu la kene bagi makan sebelum mandi. Nampak macam tak begitu memberikan kerjasama semasa makan ni. Mungkin masih selesa ngan susu atau pun bila nampak ayah ni nak main je.


Pastu terus je ayah mandikan, jarang-jarang sekali ayah mandikan Adam ni. Sebab biasanya ibu, nenek atau pun mak tok yang mandikan Adam. Tapi berjaya juga walopon basah-basah dan sakit-sakit bahu ayah menahan Adam yang melompat-lompat dalam tab mandian dia.


Dah mandi, dah kenyang, masa untuk tidur. Di sebabkan buaian letrik dia dah rosak, maka ayah kene buaikan dia manually (dengan izin) lah. Macam ni la pagi-pagi pon setiap hari.


  
Lepas tu barulah ayah boleh kemas kan cawan Adam dan tempat mandiannya.

Aktiviti ni nampak mudah, tetapi bila dibuat baru la terasa payah nya. Penghargaan ku pada nenek yang menjaga Adam setiap siang hari semasa ayah dan ibu  keluar bekerja, ibu semasa hari-hari cutinya di rumah dan mak tok yang menjaga Adam bila di ambilnya.

15 Mar 2010

Iperintis Indoor Games: How to play congkak

Congkak is a game for two. It consists of a board which has several 'houses' and 'storehouses'. The objective of the game is to gather as many congkak seeds into the 'storehouses' on the player's side. 


Apakah rahsia penting untuk memenangi sesebuah perlawanan congkak? Kecekapan tangan? guli?


Ia adalah cara duduk. Ini cara duduk yang betul. Bersimpuh.



Begitu juga dengan ini. Bersila.



Apa akibatnya jika posisi duduk anda salah?



Kekalahan akan melanda.



Duduklah dengan betul dalam permainan congkak.

1. The congkak board consists of two rows of 7 holes called the 'houses' and two bigger holes called the 'storehouse'.

2. Before the game starts the 'houses' are filled with seven congkak seeds each while the 'storehouses' are left empty.

3. Both players begin simultaneously by scooping up all the shells in any house on their side. Each drops a shell into the next 'house' and continues clockwise depositing one shell into every house thereafter. A player drops a shell into his 'storehouse' each time he passes it but does not deposit any into his opponent's 'storehouse'.

4. How the game continues, depends on where the last shell of each scoop is deposited.
IF THE SHELL DROPS INTO THE PLAYER'S OWN 'STOREHOUSE': The player scoops up the shells from any of his 'houses' and distributes them in the cups ('houses') round the board but not in his opponents's 'storehouse'.
IF THE SHELL DROPS INTO A 'HOUSE' (on either side of the board) CONTAINING SHELLS: The player scoops up all the shells in that 'house' and continues distributing them as described above.
IF THE SHELL DROPS INTO THE PLAYER'S 'HOUSE' WHICH IS WITHOUT SHELLS: The player is entitled to collect the shells in his opponent's 'house' directly opposite his own. These shells collected from his opponent's house together with his last shell are deposited in his own 'storehouse'. If the opponent's 'house' opposite his own is empty, he deposits only his last shell in his own 'storehouse'. He forfeits his turn and stops playing. It is the opponent's turn now to distribute the shells.
IF THE SHELL DROPS INTO AN EMPTY 'HOUSE' BELONGING TO THE OPPONENT: The player forfeits his turn and stops playing. He also forfeits his shell and leaves it in the opponent's 'house'. It is the opponent's turn now to distribute the shells.

5. The first round ends when a player has no more shells on his side.

6. Play resumes in the second round with players redistributing shells from their own 'storehouse' to their own 'houses'. Beginning from left to right, seven shells are placed in each 'house'. If a player does not have sufficient shells to fill his own 'houses', the remaining cups are left empty and are considered 'burnt'. The leftover shells are deposited into his own 'storehouse.' The opponent deposits excess shells he has won into his own 'storehouse'.

7. The loser gets to start the second round. Play is continued as before but players will bypass 'burnt houses' for instance no shells are to be dropped into these houses. If a shell is accidentally dropped into a 'burnt house', it is confiscated and stored in the opponent's 'storehouse'.

8. Play continues until one player loses all his 'houses' or concedes defeat.

Either of the players can choose to start first in the first round.

What makes it interesting to play with?
Does not involve much things and gameplay is simple.
A wide range of people can play the game.
The overall costs of the game is cheap and does not involve many equipments.
It does not consume much of the persons’ time.

Warnings
Make sure the congkak seeds are out of reach from babies and toddlers as they may end up choking themselves from swallowing them.

Things You'll Need
98 Congkak "seeds" (marbles, stones or shells).
A Congkak board.
2 players.

peraturan diambil dari sini

14 Mar 2010

Nota Hati Seorang Lelaki



Aku ini pemilih orangnya, walaupun ada pekara-pekara yang aku telah kaji dan teliti, namun untuk aku membuat keputusan untuk memilikinya amat sukar. Namun hikmah datang dalam bentuk yang paling kita tidak sangka.
Contohnya seperti hadiah hari lahir yang ke tiga dekad dari adikku Mardyahwati, bersempena dengan itu dihadiahkan ku Nota Hati Seorang Lelaki. Buku ini telah aku baca reviewnya dan dah  belek di kedai buku namum hati tak terlintas untuk memilikinya. Tapi takdir Allah mahu jua menemukan aku dengan buku ini.
Buku yang penuh dengan hikmah, aku baru membuka helaian pengenalan tapi dah ada pekara yang boleh dipelajari.
Kepada mereka yang dah merencana untuk membeli buku ini, jangan tangguh-tangguh lagi. Buku ini memang berguna untuk menasihati hati.
Kepada adikku Mardyahwati, terima kasih.



Tidak mahu memberi spoil kepada yang berkeinginan untuk membaca buku ni, aku hanya titipkan ringkasan apa yang aku pelajari dari episod pengenalan buku ini.

Tinta Penerbit


  • Ujian adalah didikan langsung dari Tuhan.
  • Allah mendidik kita melalui :  
  • Kesusahan dan cercan. Mengajar erti sabar
  • Kesenangan. Mengajar erti syukur
  • Pujian. Mengajar merendah hati.
  • Sentiasa ada maksud tersirat dalam setiap ujian.
  • Jangan mengeluh dengan ujian tetapi jangan juga beralah.Hati mesti tunduk dan akal cari jalan.
  • Jangan memberontak dengan ujian, tetapi akurlah pada takdir yang mengatur tadbir
  • Jadilah lelaki yang menjadikan akidah sebagai jati diri, syariat sebagai kompas hidup dan akhlak sebagai senjata diri.
  • Tidak cukup dengan menjadi baik, tetapi berikanlah kebaikan.
  • Hapuskan dendam, iri hati dan marah.


Tinta pengarang


  • Untuk menuntut ilmu, mesti merendah hati
  • Melakukan kesalahan dan kesilapan adalah bukti kita ini adalah manusia
  • Selalulah memohon taufik dan hidayah dariNya
  • Sebagai anak, redha Allah terletak pada kedua ibu bapa
  • Sebagai suami, redha Allah terletak pada betapa baik pergaulan dengan isterinya
  • Sebagai bapa, redha Allah terletak pada betapa baik dia mendidik anak-anaknya
  • Jika tawaddu', anda boleh belajar bukan saja dari orang baik, malah dari orang yang jahat atau dungu.