title

26 Oct 2010

Buku

Aku dilema apabila masuk ke kedai buku. Perasaan selalu bertindih antara kemahuan dan kemampuan. Selalu terlalu banyak yang di inginkan, tetapi hati juga prasangka akan kebagusan buku itu dan biasanya di putuskan oleh harga di belakang buku. Lalu membelek-belek buku menjadi suatu hobi, bagai window shopping bagi yang lainnya.

Hari ini sempat lagi membelek di kedai buku, lalu berkenan dengan yang empat ini. Mungkin calon bacaan tahun hadapan.


  1. Dunia Sama Rata (The World is Flat) oleh Thomas L. Friedman. Terjemahan Institut Terjemahan Negara Malaysia.
  2. Tapai oleh Hishamuddin Rais
  3. The Writer: The Early Years 1947-1972 oleh Tun Mahathir
  4. Dunia kartun oleh Muliyadi Mahamood 

Kenapa tahun hadapan? Sebab tahun ni aku dah azam untuk habiskan empat buku ni.




  1. Warkah Eropah oleh A. Samad Said
  2. Nota Hati Seorang Lelaki oleh Pahrol Mohd. Juoi
  3. Patah Sayap Terbang Jua oleh Abdul Samad Ismail
  4. As I was Passing oleh Adibah Amin

Harap azam ini dapat dicapai. Apa lagi buku menarik untuk tahun hadapan?

Rambut baru Adam


Tak tahan dengan garuan Adam setiap malam yang menyebabkannya tidak selesa tidur, kami (aku dan isteriku) memutuskan yang rambut Adam perlu di trim sedikit untuk membuatkannya lebih selesa. Lalu selepas balik dari bandar, terus aku bawaknya ke kedai hadapan. Selepas dua minit bertarung dengan ketakutan terhadap mesin gunting rambut, maklumlah pertama kali, sekarang Adam nampak lebih selesa kerana kepalanya sudah kurang berpeluh. Nampak lebih tembam juga.

25 Oct 2010

Adam ke Taman Bandar

Hari ini secara tidak dirancang aku membawa Adam dan sepupu-sepupunya ke Taman Bandar. Melihatkan Adam telah pun seronok berjalan, sudah tiba masanya aku membiasakannya dengan suasana luar, tidaklah asyik terperap di rumah sahaja.


Seronok naik jongkang jongket ni.


Cuba gelongsor pulak. Macam takut-takut je.


Jalan-jalan. Panjat-panjat.


Kadang-kadang ayah kene pegang jugak.


Nenek duduk-duduk aja. Tengok cucu main.


Satu Malaysia di Taman Bandar.


Ibu pun ada rupa-rupanya. Adam tak perasan sebab asyik main je.


Tiga beradik ni pun ada jugak.

23 Oct 2010

Hari tanpa beg plastik


Setiap hari sabtu merupakan hari tanpa beg plastik, sekurang kurangnya diamalkan di setiap pasaraya besar. Kebetulan hari sabtu juga merupakan hari yang paling convenient untuk keluar berbelanja, maklumlah hari cuti paling dekat dengan hari gaji. tapi annoying giler kalau tak ada beg plastik. Dari kompleks membeli-belah boleh la pakai troli. Tapi dari kereta nak masuk dalam rumah? Hmm. Walaupun begitu aku tidak merungut menjalankan part aku dalam mengurangkan penggunaan beg plastik ni. Tapi pada pendapat aku, cara ini hanya menguntungkan peniaga sahaja dan tiada impak besar kepada persekitaran. hanya pengguna memainkan peranan dengan tidak mendapat beg plastik, peniaga pula jimat beg plastik. Yang terbaik ialah peniaga membekalkan beg kertas atau beg biodegradable setiap hari sabtu, barula belakang oriana tak penuh macam ni.