title

14 Jan 2012

Orang sakit

Hari ini Allah S.W.T tarik nikmat sihat dariku. Dia bukan bagi sakit teruk tapi hanya selsema. Bila dah kena selsema ni memang tak selesa. Hidung sumbat, mata silau berair, kepala pening. Nak buat apa pun tak boleh, nak tengok tv tak boleh, nak membaca tak boleh, nak surf internet lagi la tak boleh. Yang boleh hanya baring, tutup mata dan tidur sahaja. Anak minta layan bermain pun tak larat. Aku yang hanya balik ke rumah seminggu sekali ni memang la rasa ralat sangat. Tak dapat layan anak. Tapi pekara yang paling terkesankan ialah apabila isteriku tegur aku,

"dah lama tak sakitkan"

Ayat yang mudah, membuatkan aku berfikir. Ya, memang dah lama aku tak sakit. Aku dah tak ingat bila kali terakhir aku selsema, bila kali terakhir aku demam, bila kali terakhir aku sakit sampai muntah, tak larat nak buat apa-apa. Aku tak pernah warded, patah anggota badan atau kemalangan. Dan bila di kenangkan kembali akan rakan-rakan yang kena semua tu, aku rasa syukur kepada Allah S.W.T. Sakit kali ni mungkin Dia ingatkan aku akan nikmat selama ni aku lupakan. Bila agaknya aku solat syukur sebab tak penah sakit? Aku tak ingat.

Petang tu aku dah ok. Siap boleh pergi jalan-jalan ke bandar. Betapa besar kuasa Allah S.W.T, sekejap sahaja nikmatNya Dia tarik, manusia boleh sedar, kepada yang mahu berfikir.

12 Jan 2012

Kisah Sihat

Tahun baru 2012 aku tidak lagi menetapkan azam apa yang nak di buat pada tahun ini. Ada dua sebab, pertama azam-azam aku tahun lepas walaupun banyak yang terlaksana tapi aku tak dapat keep track semuanya. Kedua, aku nak jadi lebih spontaneous tahun ini. Buat pekara-pekara menarik tanpa menetapkan azam merupakan azam tahun ini.

Salah satu pekara menarik yang aku nak buat tahun ini ialah patuh BMI. Nak kurangkan berat sampai BMI aku dalam paras yang sihat iaitu 19-21. Aku ada dua kilogram lagi untuk dikurangkan. Dua kilo mungkin nampak tak banyak tapi dari pengalaman aku tahun lepas, memang sukar nak buang dua kilo ni bila dah sampai tahap kurus. Nak kurangkan berat semasa kita obes lebih mudah.

Jadi apa strategi aku? mudah saja, aku nak ambil setahun ni untuk kurangkan dua kilo dan juga jadi lebih sihat. Susah? memang susah sebab aku dah cuba tahun lepas. Tanpa komitmen, usaha ini tak kan jadi.

Juga ada syarat. Aku tak kan guna jalan singkat dengan consume produk-produk kelangsingan atau beli alatan-alatan latihan yang mahal. Cuma tukar sedikit cara hidup untuk kurangkan dua kilo ni.

Cara yang aku dah buat tahun lepas ialah dengan kurangkan pengambilan nasi. Daripada nasi penuh, aku cuma ambil separuh. Kat rumah ke, kat kedai ke, sentiasa ambil separuh. Kedua aku sentiasa gandingkan dengan air suam, di mana-mana sahaja. Sentiasa order air suam. Ketiga, aku amalkan minum air kosong seliter sehari.

Kene tambah lagi aktiviti untuk tahun ni. Dan apabila kita dah nak buat komitmen macam ni, ada saja dugaan.



Hari ni saja dua dugaan datang melanda. Walaupun masih kenyang, nafsu nak jugak kita makan lagi. Tapi alhamdulillah, aku berjaya atasi. Semoga tahun ini aku akan lebih sihat.

10 Jan 2012

Smart Folder


If you have a lot of files and your method of housekeeping involving a lot of creation of new folders, housekeeping can be tiring.This added to the fact that the way to create new folder have not change in windows, since version 98. While a lot of other third party app have tried to improve this, it cant beat this app I am about to reveal to you.

Smart folder from AddictiveTips change the way we make new folder by focusing more on what will be in the folder rather than creating the folder first. Just select a file(s) and drag & drop the file(s) over another. Then a folder will be created in the same location and the files will be automatically moved into it. During the folder creation you will be asked to name the folder. 

The app also installed very quick without much hassle. Once installed, don't worry about the register ext thing. It is compatible with most ext by default. Only register an ext if the ext not working on the first time. The application can be uninstalled using the Uninstall option available on main interface. It will unregister all the file extensions, and then remove the application. 

It is a free application for  Windows 7, Windows Vista and Windows XP from AddictiveTips


The main interface. It's simple and actually you have to worry about registering the files extension.



Just select and drag into other files. 


This dialog box will appear to name the folder. Then all the selected files will be in the folder.